يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

سنبل الطیب

شناسنامه گیاهان - سنبل الطیب

سنبل الطیب: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

سنبل الطیب نیوشا

نام تجاری گیاه:

Valerian

نام علمی گیاه:

Valeriana officinalis L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

سنبل الطیب بومی اروپا و آسیا است و جزئی از طبیعت شرق آمریکای شمالی نیز شده است. این گیاه که به آن علف گربه هم گفته می شود، در مناطق مرطوب با آب و هوای معتدل و عمدتا در جنگل ها و حاشیه رودخانه ها وجود دارد. اعضای جنس Valeriana، گیاهان علفی چند ساله ای هستند که به طور گسترده در نواحی معتدل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا پراکنده شده اند. از حدود 200 گونه شناخته شده، اغلب سنبل الطیب اوراسیایی (Eurasian Vakeruaba officinalis) برای مصارف دارویی کشت می شود. محصول سنبل الطیب یک محصول طبیعی از ریشه و ریزوم این گیاه است.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) سنبل الطیب

خواص سنبل الطیب:

خواص سنبل الطیب:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب، حاوی مونوترپن های دوحلقه ای (والپوتریات ها شامل والترات، اسوالترات، دی هیدرو والترات و ایزو والترات)، روغن های فرار (والرانون، والرنال و والرنیک اسیدها)، سزکویی‌ترپن‌ ها، لیگنان ها، آلکالوییدها (مانند والرین و والریانین)، فلاوونوییدها (اکاستین، آپی ژنین، دیوسمتین، کوئرستین، کامپفرول، لینارین و لوتئولین) و اسیدهای آمینه آزاد (مانند گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA)، تیروزین، آرژنین و گلوتامین) است.

  • بوی شاخص سنبل الطیب توسط ایزووالریک اسید تولید می شود.
  • والرنیک اسیدها و والپوتریات ها اغلب به عنوان ترکیبات فعال در محصولات تجاری و دارویی سنبل الطیب در نظر گرفته می شوند.

enlightenedدر حال حاضر، سنبل الطیب در آمریکا به عنوان مکمل رژیم غذایی فروخته می شود. در اروپا و آمریکا یکی از پرفروش ترین داروهای گیاهی است. در ایالت متحده آمریکا، سنبل الطیب در گروه "ایمن" در مصارف غذایی طبقه بندی شده است.

enlightenedدر شرایط آزمایشگاهی، سمیت برخی از ترکیبات سنبل الطیب مشاهده شده است که این اثر در بدن موجود زنده، احتمالا به دلیل محدودیت در جذب، مشاهده نمی شود.

enlightenedسنبل الطیب در قرن شانزدهم در اروپا یک عطر محسوب می شد.

enlightenedدر طول جنگ جهانی دوم سنبل الطیب برای کمک به حفظ آرامش افراد غیرنظامی که در معرض حملات هوایی بودند، استفاده می شد.

enlightenedگربه ها به سنبل الطیب علاقه دارند و خوراندن این گیاه به آنها برای سلامتی و افزایش تحرکشان مفید است!

برای تهیه دمنوش سنبل الطیب، 2 تا 3 گرم به ازاء هر فنجان استفاده کنید. یک فنجان از دمنوش آن را یک تا چند مرتبه در روز بنوشید.

برای درمان بی‌خوابی: 30 دقیقه تا 2 ساعت قبل از زمان خواب بنوشید.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

به طور کلی، هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده و مصرف کوتاه مدت شناخته نشده است.

مشکلات گوارشی در موارد نادر و آلرژی‌های تماسی در موارد بسیار نادر می‌تواند رخ دهد.

مصرف طولانی مدت

با مصرف طولانی، موارد زیر گاهاً می‌تواند در بعضی افراد به‌وجود آید: احساس کسالت صبحگاهی، سردرد، حالت بی‌قراری، اختلالات عملکرد قلب و حتی بی‌خوابی. بهتر است بعد از مصرف سنبل الطیب، رانندگی یا کار با ماشین آلات خطرناک انجام نشود.

همچنین برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی، برای قطع مصرف پس از یک دوره نسبتاً طولانی، بهتر است دوز مصرف را به آرامی در طی یک یا دو هفته کاهش دهید و بعد، مصرف را قطع کنید.

بارداری و شیردهی

درباره ایمنی سنبل الطیب در دوران بارداری و شیردهی اطلاعت کافی در دسترس نیست. از مصرف سنبل الطیب در این دوران پرهیز شود.

جراحی

سنبل الطیب هم مانند داروی بیهوشی و سایر داروهای مورد استفاده در جراحی، بر سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد. اثرات ترکیبی این دو می تواند مضر باشد. حداقل دو هفته قبل از جراحی، سنبل الطیب مصرف نکنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

سنبل الطیب ممکن است باعث سستی و خواب آلودگی شود. مصرف سنبل الطیب با داروهای آرام‌بخش ممکن است باعث خواب آلودگی بسیار زیاد شود. برخی از این داروها عبارتند از:

بنزودیازپین‌ها: آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام (کلونوپین)، دیازپام (والیوم)، لورازپام (آتیوان)، میدازولام (وِرسِد)، تمازپام (رستوریل) و تریازولام (هالسیون).  

اثرگذار بر سیستم عصبی مرکزی: پنتوباربیتال (نمبوتال)، فنوباربیتال (لومینال)، سکوباربیتال (سکونال)، تیوپنتال (پنتوتال)، فنتانیل (دوراجسیک، سوبلیماز)، مورفین و پروپوفول (دیپریوان).  

 

 مصرف سنبل الطیب همراه با برخی از داروهایی که توسط کبد تجزیه می‌شوند، می‌تواند اثرات و عوارض جانبی برخی از مصرف سنبل الطیب همراه با برخی از داروهایی که توسط کبد تجزیه می‌شوند، می‌تواند اثرات و عوارض جانبی برخی از داروها را افزایش دهد. در صورتی که از این قبیل داروها مصرف می‌کنید، با پزشکتان در مورد مصرف سنبل الطیب مشورت کنید. برخی از داروهایی که از طریق کبد تجزیه می‌شوند عبارتند از: لوواستاتین (مواکور)، کتوکونازول (نیزورال)، ایتراکونازول (اسپورانوکس)، فکسوفنادین (آلگرا) و تریازولام (هالسیون).

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • سنبل الطیب برای درمان بی خوابی توصیه شده است.
  • این گیاه، در یونان، مکتب آیورودا (اساس درمان در این مکتب، توازن عناصر طبیعی بدن و تعادل روح و روان انسان است)، طب سنتی چینی، و هومیوپاتی (یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی طب مکمل) برای آرام بخشی، تقویت قلب و درمان صرع و هیستری استفاده می شد.
  • تنتور آن، قرن ها در اروپا به دلیل ویژگی آرام بخشی استفاده می شده است. هنوز هم به طور گسترده در فرانسه، آلمان و سوییس به عنوان یک خواب آور استفاده می شود.
  • در طب یونانی، ریشه سنبل الطیب برای درمان اختلالات بی شماری نظیر تپش قلب، مشکلات گوارش، صرع و عفونت های دستگاه ادراری توصیه شده است.

مقالات مرتبط

منابع